Sy egna kläder

torsdag 30 augusti 2012

Mintgrön, lättsydd klänning

Här kommer en klänning jag sytt upp till en kompis som present. Perfekt all-around klänning, som kan användas såväl på stranden som till finare fest. Jag har använt ett glansigt, mjukt och ganska tunt tyg. Man gör klänningen genom att mäta ut två rektanglar i sitt tyg. Längden på rektangeln = längden från din halsgrop ner till fötterna (om du vill ha din lika lång som den jag sydde). Kortändens längd kan du variera beroende på hur vid klänning du vill ha och hur många veck du vill ha upptil.

Jag syr ihop rektanglarna, långsida mot långsida (avigan inåt) men lämnar kvar samma mått som det jag har mellan halsgropen och armhålan (c:a 20-25 cm). Jag låter alltså bli att sy ihop detta mått rektanglarnas båda "översta" del.

Nu ser det alltså ut som en stor rektangel om jag lägger ned det, men jag kan vika ner "övre" delen/flikarna på båda rektanglarna (de är vid samma kortsida). Dessa flikar fållar jag, längs med alla tre sidor, för att sedan göra en bred fåll - c:a 5 cm bred - (som bandet sedan ska gå igenom) på de båda kortsidorna som inte är hopsydda med varandra. Sedan är det bara att fålla längst ner (fållen vid fötterna), trä igenom ett fint band högst upp, och sedan sätta ett skärp eller dyl. i midjan.
Jag gjorde här själv ett skärp, genom att fläta tre remsor av samma tyg som klänningen. Bandet jag valde var ett skirt, gammelrosa chiffong-band.
Lycka till! Fråga gärna om det är något ni undrar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar