Sy egna kläder

fredag 6 januari 2012

Nybakat bröd...

Blev så sjukt sugen på att baka, så det blev en "Snoddas" (se bild nedan). Jag lät degen "kalljäsa" över natten och bakade sedan ut på morgonen. Detta recept är perfekt om man inte har så mycket hemma :)

Här kommer receptet:

INGREDIENSER
5 dl kallt vatten
50 gram jäst
650 gram vetemjöl special (11 dl)
20 gram salt (1msk) - kan bytas ut mot havssalt
15 gram socker (3/4 msk)
blå vallmofrön


GÖR SÅ HÄR
1. Blanda jäst med vatten i assistentens bunke. Häll i mjölet och kör på låg växel ca 5 min, eller dubbelt så länge för hand.
2. blanda nu i salt och socker och kör ytterligare 3-5 min.
3. Låt degen jäsa i två timmar (alternativt, som jag gjorde, över natten, men då i kylskåp - perfekt att bara baka ut och äta till frukost) i inoljad plastlåda med lock. Neutral olja är att föredra. Första timmen ska du slå (vika ihop) degen tills den spänner. Upprepa denna procedur 3 ggr (var 20:e minut).
4. Häll upp degen på mjölat bord. KNÅDA INTE. Dela degen i 6 lika delar och rulla försiktigt varje del till en sträng och gör två flätor. Lägg dem på varandra på ett bakplåtspapper. Pensla brödet med vatten och häll på vallmöfröna.
5. Sätt ugnen på 275º och sätt in en långpanna på ugnens botten. Slå på en kopp vatten när ugnen är varm.
6. Sätt in brödet och sänk temperaturen till 225º. Grädda ca 40 min, eller ta ut det om du sätter in en termometer i brödet efter 20 min, och den visar 96º. Täck med folie om du tycker det får för mycket färg. Vädra ut ångan de sista minuterna.
7. Låt svalna på galler utan bakduk.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar